Opalování s rostlinnými oleji – stačí to?

Opalování s přírodními přípravky namísto opalovacích krémů na chemické bázi je čím dál oblíbenější téma, obzvlášť nyní, kdy se zdá, že léto konečně přišlo. Často můžeme narazit právě na články, které se věnují přírodním olejům a jejich SPF, tyto informace se však článek od článku liší. Proč je tak těžké určit SPF olejů a jak s nimi správně zacházet, abychom neohrozili své zdraví a zdraví naší kůže? To jsme se pro vás dnes pokusili prozkoumat.

opalování

Kdo jsou ti výtečníci?

A o kterých že olejích bude řeč? Nejčastěji se s přírodním a nechemickým opalováním spojují oleje z mrkvových a malinových semínek, kokosový olej, bambucké máslo, avokádový olej a další. Na několik z nich se podíváme blíž!

Příliš mnoho informací

U minerálních či opalovacích krémů je poměrně jednoduché určit SPF, s rostlinnými oleji už je to však trochu složitější, proto se nemůžeme divit, že můžeme ve všech koutech internetu narazit na nejrůznější informace ohledně hodnot a vlastností těchto rostlinných olejů. Známe to navíc všichni – internet má občas schopnost vzít jednu informaci a tolikrát ji obrátit, až se nakonec přemění do informace úplně jiné.

Velkým problémem je především nabádání k nahrazení opalovacích krémů těmito oleji. S největší pravděpodobností se v současné době na výzkumech rostlinných olejů podílí řada vědců, protože je to aktuální téma, není však žádná dokončená a ověřená studie, která by dokazovala, že se tyto oleje vyrovnají klasickým opalovacím krémům a že je můžeme opravdu používat místo nich.

Nicméně existují způsoby, jak rostlinné oleje správně využívat, a my se na ně už za chvíli mrkneme. Také jsme našli pár informací, které každému pomohou, aby si o účinnosti rostlinných olejů udělal vlastní obrázek.

Důležité skutečnosti

Při používání rostlinných olejů musíme brát v úvahu několik důležitých faktů, například to, že na světle oxidují. Zjednodušeně řečeno se jejich kvalita (a tím pádem i SPF) při vystavení slunečními světlu postupně mění, zhoršuje. Proto bychom si měli být jistí, že kupujeme opravdu kvalitní oleje od prověřených značek, které mají tu správnou koncentraci. Také dáváme pozor, abychom oleje dobře skladovali, ideální je tmavé a chladnější místo, a nezapomeneme také sem tam zkontrolovat, jestli jsme dobře utáhli uzávěr.

Druhy záření a mystická zkratka SPF

Nezapomínejme ani na to, že existují dva druhy UV záření, před kterým se chceme chránit – UVA a UVB. UVB záření je zodpovědné jednak za krásné letní opálení, ale stejně tak dokáže naši kůži spálit doruda. UVA záření má zase vliv na stárnutí naší kůže, UVA i UVB mají potom karcinogenní působení.

Valná většina rostlinných olejů nás však chrání pouze před UVB zářením, pokud se tedy rozhodneme používat pouze rostlinné oleje, měli bychom si toho být vědomi, i tak se chránit před přílišným slunečním zářením, například vrstvami oblečení, či prostě a jednoduše netrávit na přímém slunečním záření více času, než naše pleť snese. Potřebné SPF, čili Sun Protection Factor, kalkuluje koneckonců právě s tím, kolik času můžeme na slunci strávit, aniž bychom se spálili a naše kůže zrudla. Zní to poněkud složitě, ale když to vysvětlíme na konkrétním případu, už to tolik složité není. Pokud například pobyt na slunci podráždí naši pokožku již za 20 minut, s použitím opalovacího prostředku s faktorem 15 prodloužíme patnáctkrát dobu, kterou na slunci můžeme strávit, aniž bychom se spálili – to znamená, že na slunci můžeme strávit místo 20 minut relativně bezpečně 5 hodin. Je samozřejmě nutné vrstvu krému sem tam obnovit – alespoň každé 2 hodiny. A také se příležitostně chladit ve stínu, protože tolik přímého slunce nemůže nikomu udělat dobře, a kromě slunečního spálení hrozí samozřejmě i úpal.

A teď už jdeme na ty tolik diskutované rostlinné oleje.

Olej z malinových semínek

Malinový olej je jeden z nejdoporučovanějších přírodních opalovacích prostředků, není to s ním však tak jednoduché. Při brouzdání nekonečným internetem často narazíte na odkaz na jakousi studii z roku 2000, která potvrzuje, že malinový olej má SPF mezi 28 a 50. Skutečností ovšem je, že kromě této bezmála 20 let staré studie, ve které se absorpční vlastnosti malinového oleje porovnávají s jiným přírodním filtrem, oxidem titaničitým, nelze najít žádnou jinou studii, která by tuto informaci mohla dotvrdit. S tím, jak věda a technologie dokážou pokročit během jednoho roku, se nabízí otázka, jak moc můžeme důvěřovat dvacet let staré studii…

opalováníí

Na druhou stranu je ale malinový olej bohatý na vitamín E, který dokáže zčásti absorbovat UV záření. Používat tento olej v létě tedy rozhodně není od věci, sice bychom na něj neměli spoléhat 100%, ale mezi další jeho skvělé vlastnosti patří i to, že je antioxidant a zpomaluje proces stárnutí kůže, což v létě, kdy je naše pokožka zatěžována více než kdy jindy, určitě uvítáme.

Olej z mrkvových semínek

Olej z mrkvových semen je snad ještě větší oříšek. Nejenže může lehce dojít k záměně tohoto oleje za olej z kořene mrkve, lidé se často snaží o stručnost, a tak můžete najít i zjednodušený název “mrkvový olej”. To jen potvrzuje, že bychom měli důkladně zkoumat etikety a složení, aby nedošlo ke zbytečné mýlce.

opalovánííí

Nicméně ani k oleji z mrkvových semínek neexistuje žádná studie, která by potvrzovala, že má SPF 38 až 40, jak se někde můžete dočíst. Podle všeho jde u těchto čísel pouze o špatně vyložené informace z jednoho vědeckého článku ohledně testování přírodních opalovacích krémů, kde sice mrkev byla, ale společně s jinými produkty včetně oxidu zinečnatého.

Ve skutečnosti má však podle studie z roku 2016 olej z mrkvových semínek opravdu SPF, a to dokonce krásných 19. I tak ale není užívání tohoto oleje při opalování zrovna reálné. Proč, na to si hezky posvítila Evka z biotiful.sk, která ve svém článku kromě jiných rostlinných olejů mluví právě i o tom z mrkvových semínek. Na trhu ho najdeme pod pojmy éterický či esenciální a jak Evka zjistila, je poněkud drahý, a navíc ho ani nesmíme aplikovat na kůži v jeho silném, nezředěném stavu, takže na opalování to také není zrovna ideální společník.

Kokosový olej a bambucké máslo

Tyto oleje určitě používáte docela pravidelně jako výživu pokožky, na odličování, jako součást krémů a jiné kosmetiky… Proto je pochopitelné, že pokud vám někdo někdy řekl, že se dají používat i jako ochrana před UV zářením, skákali jste radostí. Ano, takový kosmetický produkt by byl vskutku úžasný, vlastně bychom mohli mít ve své kosmetické taštičce jen jednu dózičku, která by nám postačila na všechno.

Bohužel to prostě pořád tak nějak nestačí – kokosový olej má prokázaný asi SPF 7, bambucké máslo okolo 6 a opět, stejně jako u předešlých, ani u těchto dvou olejů neexistuje studie, která by nám potvrdila možnost tyto dva produkty používat jako opalovací krémy. Produkty s takto nízkým SPF nás před UV zářením neochrání moc dlouho, ale stejně jako u malinového oleje je jejich využití v létě také doporučeníhodné. Úžasně hydratují a zvláčňují pokožku a skvěle ji pomohou překonat letní zátěž.

Setkat se můžete i s doporučením na jiné rostlinné oleje, které vás “zaručeně ochrání před nebezpečným sluncem”, jedná se například o již zmíněný avokádový olej či klasický olivový olej. Tyto oleje jsou pro pokožku také velice výživné a prospěšné, ale jejich SPF je rovněž spíše nižší, takže se víc hodí na klasickou péči o pokožku.

Řešení?

Řešením je buď používat ověřené minerální přírodní opalovací krémy, nebo si vyrobit domácí, do kterého výše jmenované olejíčky také můžeme přidat, ale nezapomeneme přihodit i UV filtr v podobě oxidu zinečnatého a oxidu titaničitého.

A jakou roli hrají tyto rostlinné oleje ve Vaší kosmetice? Na co je používáte?

Zdroje:

https://hygiena.szu.cz/pdfs/hyg/2009/02/07.pdf

https://www.skincancer.org/prevention/sun-protection/sunscreen/sunscreens-explained

https://www.praktickelekarenstvi.cz/pdfs/lek/2011/01/09.pd

https://www.biotiful.sk/blog/ochranny-spf-faktor-prirodnych-olejov-pred-slnecnym-ziarenim/

https://www.researchgate.net/publication/215523935_Characteristics_of_raspberry_Rubus_idaeus_L_seed_oil

https://maslaskincare.com/blogs/beauty-and-wellness-journal/can-raspberry-and-carrot-seed-oils-really-protect-your-skin-from-the-sun

https://www.ahealthylife.nl/wp-content/uploads/2018/04/37-43ijpr.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26610885

https://formulabotanica.com/not-use-coconut-oil-sunscreen/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3140123/

Příspěvek byl publikován v rubrice Blog a jeho autorem je Ekokoza. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *